Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Azok a csodálatos férfiak... filmen

Krisztusban kedves testvérek, húsvéti hosszú hétvége lévén nem terhellek titeket a repülés történetével, csak azért ugrottam be a blogra, hogy hétvégi néznivalót ajánljak, lehetőleg olyat, ami a repülőtervezéshez is ötleteket ad. Ha van előttetek kockás papír, ne restelljétek rögtön leskiccelni, ami eszetekbe jut: még kicsit több mint két hét van a Röpnap repülőterv beküldős határidejéig.

Az első opus természtesesen az Azok a csodálatos férfiak... (és az ő repülő masináik) című Ken Annakin film, amiben a századelő tyúkketrecre és vászonnal betekert vastraverzre emlékeztető gépeivel repülnek versenyt Londonból Párizsba. A pilóták nem csak a gépek tuningolásával, hanem az ellenfelekkel való kiszúrással is próbálnak előnyhöz jutni, lesz benne minden.

A második filmben olyan gép van, amivel ugyan nem lehet indulni a Röpnapon, viszont legalább látványos: ez a Rocketeer. Van benne hátirakéta, repülő nácik, és van egy kellemes dízelpunk stichje.

Az utolsó pedig a kanadai CBC csatorna dokudrámája a Gyorsan, mint a nyíl ami ugyan egy szuperszónikus elfogóvadászról szól, ami ráadásul nem is került sorozatgyártásba, viszont annyira szép gépek vannak benne, hogy a repülés minden szerelmesének meg fogja fájdítani a szívét. Trailert ehhez nem találtam, helyette egy egészen kicsit propagandaszagú Avro híranyagot raktam be.

Ha tudtok még iggazzán jó repülős filmet, várom. Minél barkácsabb, annál jobb. Ezzel ki is esett a Top Gun.

0 Tovább

Röpnap: a dologról őróla magáról

A dologról őróla magáról Nyitva van az aranykapu, csak bújjatok rajta a Red Bull Röpnap oldala és ami még fontosabb a regisztrációs lap is, szaladhattok jelentkezni. Április 16-ig kell kitölteni az elektronikus jelentkezési lapot, ez az első lépcső a Röpnapon való induláshoz.

A következő határidő április 22, eddig kell beküldeni a légieszköz tervrajzát, ami alapján a zsűri kiválasztja azt a negyven csapatot, akikre szavazni lehet. Mire minden barátotok unni fogja a lájkolászást, meglesz az indulók listája. Ha erre rákerültél, tényleg nincs mentség, össze kell szögelni a repülőt. Előny, ha olyan anyagból van, amit könnyű kiráncigálni a vízből és nem lesz miatta szomorú a Bolygó kapitánya.

A vége pedig egyszerű: adott egy hat méter magas rámpa, a víz amibe belesel, és a tudat, hogy a világrekord 63 méter meg az apró. A többség ennek a közelébe se jut, de csak úgy illik lelökni a gépet a rámpáról, hogy hiszünk abban, hogy meglesz a hetven méter is.

0 Tovább

A Graf Zeppelin Magyarországon

Egy Zeppelin látogatás olyan lehetett 1931-ben, mint ha most a Ferihegyen jár az A380 vagy a Mrija. Míg ma a spotterek és újságírók várják a gépeket, a Zeppelin érkezése népünnepély volt. Nyolcvan éve sokkal szenzációsabb dolog volt a technológia.

A léghajó március 28-án este 11-kor indult Friedricshafenből, a Zeppelin művek főhadiszállásáról, és reggel nyolcra ért Csepelre, a Weiss Manfréd Művek repterére.

A léghajón újságírók utaztak - a gyors magyarországi körúton meg a szerencsés kevesek valamint Gömbös Gyula - így van remek forrásunk a Zeppelin látogatásáról:

Csodálatos, hogy innen felülről milyen tökéletes, majdnem geometrikus rajznak látszik a város és milyen szép. A por és füst ide nem jut fel, a kristálytiszta légben úszunk és előttünk nincsen sehol akadály.

Amikor az Oktogon felé értünk, bizonyos elégtétellel állapítottam meg, hogy a közlekedési rendőr piros vagy zöld jelzése bennünket nem érdekel. Itt nincs közlekedési rendőr, itt nincs tolongás, itt nem kell várni, amig a villanyrendőr «szabad»-ot jelez. Olyan volt az alattunk elterülő táj a várossal és a környékkel, mint valami óriási domborművű térkép. Pár perc és már áthaladtunk a cegléd-lajosmizsei vonal hírhedt halálsorompói felett.

Így és ennél sokkal hosszabban ír Magyar Miklós ma is olvasmányos riportjában a a léghajóval tett körútjáról. 

A magyar kiruccanás rutinút volt egyébként a legénységnek. Eddigre már túl voltak egy világkörüli repülésen (ezt az MTI archívumban érdemes végigolvasni) és meglátogatták a Ferenc József-földet is az Északi sarkhoz közel.

0 Tovább

Gyorsabban mint a hang

Egyelőre még nem nagyon nem dőlt ám el, hogy kit kell flexért, százas szögért meg táblásított fenyődeszkáért küldeni a Praktikerbe, úgyhogy beszélhetünk nyugodtan a repülésről csak úgy általában. Itt van rögtön egy olyan rekord, amit nekünk nem kell túlszárnyalni:

A felvétel 1947-ből való, amikor is Chuck Yeager egy kétnapos bordatörés kevéssé boldog tulajdonosa beült a Glamorous Glennis - felhívnám a figyelmet arra, hogy ekkor még tudtak OU-t írni az amerikaiak - nevű rakétahajtású Bell X-1-es gépbe, és a világon elsőként túllépte a hangsebességet. A légierő már akkor sem állt teljesen őrültekből, azért engedték repülőbe ülni ezt a remek embert, mert a feleségén, egy pilóta kollégáján és az őt ellátó - kapaszkodik! - állatorvoson kívül senkinek nem mondta el a balesetét.

Az X-1-es most a Smithsonian plafonjáról csüng alá, a Flickr tele van a róla készült fényképekkel. Nekem már azzal eladták, hogy rendkívül vad narancssárga a gép. Yeager pedig még él, február elején töltöte be a 89-et, ami nem csak a berepülőpilóták között szép kor.

Eddig a mai mese, legközelebb arról lesz szó, hogy repült el Gömbös Gyula Zeppelinnel Csepel felett.

0 Tovább

Nézzük a pályát magasból

Repülős kollégáink, az amerikai 15. légi hadsereg 450. bombázócsoportja volt olyan jó, és még 1944 őszén lefotózta a pályát, ahol majd fel fog szállni a gépünk. Mondjuk nem jófejségből jöttek el idáig, az volt a dolguk, hogy a déli összekötő vasúti hidat - ez bújik meg a Rákóczi (szül. Lágymányosi) híd takarásába - lebombázzák. Nehéz idők voltak, na, ember embernek embere.

A déli összekötőre leszórt bombáknak csak egy része talált célba, amikor az Infoparkban építkeznek, akkor mindig előkerül két-három békésen heverő darab. De vissza a képhez. A nagyobbik körben már látni a Kopaszi gátat és a Lágymányosi öblöt, ahol vízre fogunk szállni a lentebb már megénekelt hosszas, rekorddöntő repülés után. Eddig a propaganda.

További világháborús légifotókat a 450-esek honlapján, a 461-esek honlapján lehet találni, az Indexnek pedig volt egy zavarbaejtően részletes cikke arról, hogy kik és milyen gépekkel bombázták Magyarországot.

0 Tovább

Repülő cirkusz

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek